Чи останнім МАЙДАНОМ була революція гідності?

історичні спогади і паралелі з відстані 7 років

Щороку річниця Революції Гідності спонукає нас знову і знову переосмислювати ті доленосні події. Мені, як історику за освітою, напрошуються історичні паралелі з двома попередніми революціями: Помаранчевою 2004-2005 та Національно-визвольною 1989-1991 років.

Даю такі хронологічні рамки враховуючи час підготовки і здійснення цих революцій. Вони на відміну від Майдану 2014-2015 років готувалися довше ретельніше, продуманіше. Відповідно наслідки їхні були для України переможні, а не трагічні.

Зараз хотілось би порівняти останній Майдан саме з подіями 1989-1991 років.

Першою Революцією Гідності насправді було здобуття Україною незалежності 1991 року. Тому пафосні промови про народження, відродження, пробудження української нації на Майдані 2014-2015 є не коректні та з історичної точки зору не правильні.

Новітня політична нація сформувалася саме зі здобуттям незалежності. Інакше цієї незалежності просто не було б. Була б якась автономія, а новий союзний договір запропонований Михайлом Горбачовим був би підписаний.

Протистояння влади й опозиції тоді було жорстке як і в 2014-2015 роках. Опозиція дуже ризикувала попасти під репресії в разі перемоги комуністичного путчу. Та в силу продуманості дій і відповідальності лідерів як націонал-демократів, так і керівників республіки УРСР – кровопролиття не відбулося, а квазі-держава УРСР отримала справжню юридичну незалежність.

Та до здобуття фактичної незалежності ще треба було йти і йти. Два наступні Майдани стали частиною й певними етапами цього шляху.

Порівнюючи Революції 1989-1991 і 2014-2015 років можна сказати, що більший злам у свідомості громадян стався саме при здобутті Україною незалежності й розвалі СРСР. Народ відчув слабину радянської системи вкоріненої десятиліттями.

Соціально-економічна формація і суспільно-політична система помітно мінялися. Розвивалися ринкові відносини та зародки демократії. Це були справді зміни світового масштабу й незворотнього характеру. Вони кардинально міняли свідомість українців, які перестали боятися масових протестів. Тоді в нас пробудилася гідність, готовність боротися за незалежність і національну ідею, а не за власні політичні амбіції.

Революція Гідності теж довела, що українці можуть відстоювати власну гідність та національну ідею. Але нажаль ця ідея під час Майдану була підмінена вектором зовнішньо-політичної орієнтації.

Не може національна ідея полягати у прагненні вступити в якесь наддержавне утворення, будь-то навіть обожнюваний багатьма Європейський Союз.

Сам факт вступу в подібні конфедеративні міждержавні союзи позбавляє нас можливості вести свою політику й самостійно приймати рішення. Ступінь втрати державного суверенітету тут визначається могутністю й експансивністю партнерів по союзу Так чи інакше значна частина повноважень суб’єктів утворення передається в центр (в даному випадку – Брюсель).

Та найбільша трагікомічність ситуації полягає в тому, що нас в ЄС брати ніхто не обіцяв. З нами лише заключили ряд договорів навісивши на нас купу зобов”язань і стандартів. Усилу об”єктивних історичних обставин багато з них не приживаються на нашому грунті, призводять до руйнації економіки та національної ідентичності. Неоліберальні нововведення в наш суспільний устрій, культуру, освіту, інформаційний простір руйнують традиції, котрі допомагали виживати й розвиватися українському народу протягом століть.

Йдеться про доведення свободи особистості до вседозволеності; свободи слова до інформаційного беспредєлу із засиллям брехні, чорнухи, компромату; про культивування маргінальних рухів типу секс-меншин чи борців за права тварин; про розуміння прав людини як головним чином прав злочинців, яких треба захищати; т.п.

Також хотілось би згадати про ще одну паралель Революції Гідності та Національно-визвольної революції 1989-1991 років. Йдеться про те, що й там і там, «в тіні» на революційних процесах наживалися певні категорії людей.

При утворенні Незалежної України й розвалі СРСР, коли одні виходили на мітинги, ланцюги Злуки, голодування на площах, – інші формували якісно нову на той час економічну і політичну псевдо-еліту.

Одні використовували революційні процеси для злочинної прихватизації державного майна і ресурсів. Інші, користуючись розвалом державного апарату й деморалізацією силовиків, займалися контрабандою та рекетом. Дехто заробляв і чесним способом, здебільшого торгівлею, яка ще донедавна в СРСР вважалася криміналом – спекуляцією. Так зароджувалася всеукраїнська та місцева олігархія.

Під час Майдану 2014-2015 років також були ті, хто наживався на революційних процесах. Більше того, владу захопили негідники, тоді як Революцію робили романтики й герої.

Суспільно-політична й економічна дестабілізація дала змогу спритним ділкам із нової влади та наближеного до них бізнес-середовища нажитися на фінансових махінаціях, вивести з банків за деякими даними понад 300 мільярдів гривень і конвертувати їх у долари.

Наслідком стало банкрутство біля сотні банків і трикратне падіння національної валюти. Ми всі за рік стали утричі бідніші! Й це робилося тоді, як на Майдані, а потім на Сході, за Україну гинули люди!

І ось щоби закінчити порівняння революцій 1989-1991 і 2014-2015 років, варто подумати, а чи не відрізняються ці революції тим, що на початку 1990-х Україна незалежність здобула, а після Майдану 2014-2015 почала її втрачати ?

Питання дискусійне, але факт є факт: як за Порошенка, так і за Зеленського керівництво України робить усе, що кажуть західні партнери. Складається враження, що власної політики українська верхівка немає.

Казали Турчинову з Яценюком: «у Криму не стріляйте, чекайте, не провокуйте, вирішимо дипломатичним шляхом…», – ті так і робили; кажуть нинішньому керівництву України: «виконуйте Мінські угоди, продайте землю і все що ще можна продати із підприємств», – воно так і робить.

Чи не нагадує це політику початку 1990-х років при якій ми втратили ядерну зброю і розбазарили за безцінь майже всю промисловість?

Тож чим більше ми вивчатимемо історичні паралелі, тим краще зрозуміємо причини та суть нинішніх процесів і зможемо впливати на їх виправлення.

Кічий Сергій – політолог, громадський діяч, м. Луцьк

 

Fremfor alt blir det alvorlige kjønn av medlidenhet gitt til voldsofrene. Det hender at mennesket ved et uhell bruker ordets ord, og kvinnen blir enda verre. Disse lovegra erfaring er bedre å diskutere “på bredden”: kanskje det ganske enkelt ikke forstår hvor alvorlig det er. Ja, og i alle fall, hvis du vil, og det andre ikke er det, krever dette emnet diskusjon. Ikke med venner, ikke med lege, men med en partner. Med stor sannsynlighet vil du komme frem til avtalen, og du vil begge begynne gleden av sex!

поділитися в соц. мережах

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *